Építsünk együtt rotációs kapát!

The Rotary Project

Motor gondok...

...melyben megpróbálom kideríteni, hogy kinek a kurv@ annyát és miért.

2016. november 10. - RotaryProject

rotaryproject_logo.jpgGyűlnek az előbb-utóbb valósággá váló közhelyek. Kezdtük ugye a "Ha csak egy Rx-7-ed van, nincs Rx-7-ed!" mondással, most eljutottunk az "Itthon úgyis átbasznak!"-ig.

Direkt azért vettem ezt az autót, mert egy 63ezer km-t futott, felújított motorral árulták, amit ráadásul valaki olyan rakott össze, akiről (hihetetlen módon) itthon még nem hallottam rosszat, jót annál többet. Tudtam, hogy mindenképp fel fogom boncolni R2-D2-t, de ennek az oka a bizalom alapvető hiánya volt. És baszki, milyen igazam lett...

Nem írnék rögtön az elején regényt arról, hogy mi minden szar a motorban. (És ez nekem hogy fáj.) Projekt szempontból az tiszta, hogy ez mind extra kiadás lesz. 2 rotor és a 3 fém öntvény a legolcsóbb japán webshopból rendelve is $2300 körül van. Plusz szállítás, plusz vám, plusz áfa. Mai árfolyamon ez valahol 1 guriga környékén állna meg. Erre persze rájön még a felújító készlet ára, de amiatt nem sírok, mert azzal eleve kalkuláltam. Az imént leírtakból ugye az következik, hogy bármilyen megoldás jó megoldás lehet, ami ezt az egymilliós hiányt csökkenteni tudja. De nézzük, hogy mi a gondom a "frissen újáépített" motorral:

1. Igénytelen munka, mocskos alkatrészek, filléres alkatrészek cseréje nem történt meg. Az első intő jel.

img_3392.JPG

Teljesen jól látszik a dzsuvás vezetőcsapágy és a hozzá tartozó tömítés. Motorépítésnél az első dolog szétszedés után az alkatrészek tisztítása, kimérése. A főtengely (legyen középtengely, mert az "excetrikus tengely" baromi hosszú) nem lett megtisztítva. Vezetőcsapágy+tömítés: $12 (http://www.atkinsrotary.com/store/Rotary-Engine-Parts/Mazda-Rotary-Eccentric-Shafts-and-Parts/Mazda-Rotary-Eccentric-Shaft-Accessories/Mazda-Eccentric-Shaft-Pilot-Bearing)

A középtengely szimering új. Ki érti ezt? Első-hátsó szimering: $16 (http://www.atkinsrotary.com/store/Rotary-Engine-Parts/Mazda-Rotary-End-Play-and-Front-Engine-Pieces/Mazda-Rotary-Engine-Front-Main-Seals)

img_3402.JPG

A második mini-stroke bontás közben. Ez az olajpumpát hajtó lánc. Csak az elülső takarólemez (front cover) eltávolítása után lehet hozzáférni, tehát zárt térben van. Az ott egy dzsuvakóc. Ez sem lett eltakarítva. Egy frissen újáépített motor nagyon nem így néz ki.

img_3418.JPG

Ez biza egy rotor. Ez sem lett elpucolva. Az a kék fos a hylomar néven futó tőmítésképző. A sérülések taglalását meghagyom későbbre.

img_3410.JPG

Ez a 18 feszítőcsavar (tension bolt) egyike, ami a rotorházakat és az öntvényeket tartja össze. Felfűzve rá a tömítés, amit minden szétszerelésnél cserélni kéne. 18 db kell, $40. (http://www.atkinsrotary.com/store/69-11-Rx7-and-Rx8-Tension-Bolt-Washer-Kit-0839-10-455.html?category_id=831)

img_3399.JPG

Csapágytálca. Nincs szénné kopva, de ujbeggyel jól érezhető vájat van rajta. Erre jön a siklócsapágy, ha a tálca felülete sérült, akkor tönkreteszi a csapágyat is. Használtan felújítva $15, újonnan $33. (http://www.atkinsrotary.com/store/69-92-Rx7-Bearing-Plate-1011-11-501.html)

img_3427.JPG

Rotor olajgyűrű. Ezen is látszik, hogy kopott, de ezt a belső gumigyűrű cseréje után simán vissza lehet még tenni. Az ezt támasztó rugókról sajnos nincs kép, de finoman szólva kukaérettre voltak kopva. A gyűrűknek borsos ára van ($320-$350), de a rugók $46 értéket képviselnek. (http://www.atkinsrotary.com/store/69-11-Oil-Ring-Spring-Set-ARE90.html?category_id=879)

Ha ez a motor valóban újjá lett építve, és ha azóta valóban nem ment, akkor csak gratulálni tudok a kókány munkához. Megértem, ha valakinek nincs pénze alkatrészre, de egy flakon brigéciolt, 20 liter vizet meg egy kefét gondolom megengedhet magának.

2. Repedt, kopott csapágyak.

A rotor és állókerék (stationary gear) csapágyak egy Wankel-motorban nincsenek kritikus terhelésnek kitéve. Megszokott (és megengedett!) a felújítás során a csapágyak újrafelhasználása, ha a rézfelület csak a csapágy összefésülésénél látszik ki. :) (Ha meglátnék a Fekete Dildó hajtókar csapágyán egy rézszínű pöttyöt, rögtön cserélném.)

Ehhez képest az én motoromban ezek voltak:

Egyrészt pár napja voltak a kezemben egy ~130ezer km-t futott motor rotorjai és végvasai. Sokkal jobb állapotban voltak, mint az enyémek, és nem csak a csapágyak.

Az utolsó képen jól látszik a kopás és a repedés. Egy teljes csapágyszett 100-140 dollár, de nem ez a lényeg, hanem az, hogy ilyen állapotban lévő csapággyal nem raktam volna össze a motort. Ez így nem felújított. Az is nehezen hihető, hogy 63ezer km-t futott. A dologhoz persze hozzátartozik, hogy nekem nem sok közöm van ehhez a wankeles témához. (Sem.)

3. Oldalházak/végvasak kopása.

Ezekkel az alkatrészekkel az a gond, hogy kurva drágák. :) Konkrétan az enyémekkel az a gond, hogy olyan mély barázdák vannak rajtuk, hogy a 0,1mm-es tolerancián jócskán túllógnak. :( Itthon ugye viszonylag kevés gépműhely foglalkozik Wankel-motorok síkolásával és felületkezelésével, ennek a témának még jócskán utána kell mennem. Valószínűleg valamennyit lehet síkolni, mielőtt eltűnik a bevonat a felületről. Szerencsére az ausztrál és amcsi fórumok tele vannak jobbnál-jobb infókkal. Mindenesetre ez a mértékű kopás arra engedhet következtetni, hogy ez a motor elképzelhető, hogy nem 63ezer kilométert ment, bár ebbe még beleférhet a "dinamikus" használat. (Remélem, ha valaki olvassa ezt, az kurvára értékeli, hogy nem kutyázok egyből boldog-boldogtalant. Az imént is milyen óvatosan fogalmaztam...)

  4. Rotorok és saroktömítések.

Ezekkel az egyik legnagyobb gond, hogy az első rotor megégett. Az éltömítések egészen biztosan nem voltak újak, de nem voltak túlzottan kopottak sem (7,7xx mm a gyári 8,0 helyett), nem volt rajtuk szemmel látható sérülés. Körömmel megpiszkálva volt 1-2 vájat, de ujbeggyel már nem volt érezhető. A saroktömítésekkel más volt a helyzet.

Látszik, hogy meg vannak égve. Az, hogy ez az alkatrész is tiszta dzsuva, már meg sem lep. Két saroktömítést ki kellett vésni a rotorból, mert az alsó állásukban meg voltak szorulva, nem mozogtak. A saroktömítések alatt tök új FD (újabb széria) rugók voltak. Ez egy izgalmas része az egésznek, mert ki rak össze úgy motort, hogy visszateszi az új rugókra a régi, elégett tömítéseket? Valószínűleg senki. Az égett elülső rotor hátsó oldalán volt a két mozdíthatatlan tömítés. Ha a motor nem ment egy kilométert sem a felújítás után, akkor az oldaltömítések hogyan szorultak meg? Aki összerakta a motort "beszorította" őket? Hát nem. Aki összerakta a motort, az posztolt egy képet a folyamatról, amin felismertem a megégett rotoromat:

1622281_605648122847921_1674823263_o.jpg

Az oldaltömítések kiemelkednek a rotor síkjából, tehát egészen biztosan volt egy olyan állapot az újjáépítés után, amikor ez a rotor még nem volt úgy megégve, hogy beálljon benne a tömítés. És hogy honnan tudom, hogy ez az én rotorom? Ezt a képet csináltam a bontásnál:

img_3433.JPG

Igen, az elszíneződésekből. Az oldaltömítés is hihetetlen tétel egyébként, az egyrészesből 70 dollár a 12 darab... (http://www.atkinsrotary.com/store/86-95-Rx7-2mm-Solid-Corner-Seal-Set-ARE88.html?category_id=879) De ha a kétrészesből csak a belső gumirészt kell cserélni, az pont $36. (http://www.atkinsrotary.com/store/86-95-Rx7-2mm-Corner-Seal-Plug-Set-N326-11-C22A.html)

A rotorok sajnos jóval nagyobb értéket képviselnek. A hátsó remélhetőleg menthető, arról nem is készült talán csak 1 kép. Van rajta egy ronda karc, meg pár apró ütődésnyom, mintha megkergetett volna egy leszakadt éltömítés darabot.

img_3423.JPG

Az elülső az égett, itt szerintem nincs miről beszélni. A túlzott hő hatására az anyagszerkezet megváltozik, az anyag deformálódik, zsugorodik. Ez a rotor valószínűleg már soha nem fog úgy működni, ahogy kéne neki. Gondolom a saroktömítések fészkét meg lehetne igazítani, de két oldalon az éltömítések is szorulnak. Mindezt úgy, hogy ez a motor elvileg az összerakás óta nem ment. Nehéz elképzelni. Vagy ha igaz, akkor az összeszerelés volt minősíthetetlen, de ezt nagyon nehezen hinném el.

Mindenesetre a rotorokat megtisztítom, rendesen végigmérem, ha tűréshatáron belül vannak és gépmunkával helyrehozhatók, akkor megpróbálkozom a felújításukkal. Közben persze bújom a fórumokat, mert valószínűleg az elmúlt ~40 évben nem én vagyok az első, aki rotort meg oldalházat szeretne javítani...

Következtetések

Nagy csodák nincsenek. Vagy használták a motort összerakás után, vagy ennyire hanyagul rakták össze. Mindenesetre az eladónak ezt jeleztem, ő is kapott egy mini-stroke-ot. Vagy azért, mert nem hiszi el, hogy így rakták össze a motort, vagy azért, mert nem gondolta volna, hogy szétszedem. :D Majd kiderül. Meg fogom keresni a motorépítő srácot is, de először el akarok végezni minden mérést és ellenőrzést. Nehogy már azt higgye, hogy valami olajostalpú informatikussal van dolga...

Az elején utaltam rá, hogy itthon ez az ember hatalmas respektnek örvendett, többen azért hagyták abba a projektjüket, mert külföldre költözött. Ezen túl még két nagyon fontos dolog szól mellette: az egyik a saroktömítés helyzete az általa készített képen és az én rotoromban.

A másik pedig... De inkább megmutatom. Ezek az ő képei:

A hűtőfolyadék-járatokról nekem sajnos ez az egyetlen (jelenleg):

img_3445.JPG

Nála még tiszta volt az alu, nálam már nem. Az alu nem vörösen oxidálódik. Arra vörös oxidréteg akkor kerülhet, ha a fémöntvényből átmossa a víz... Ha volt víz a motorban újjáépítés után, akkor az valahova be volt szerelve, és valószínűleg használták is.

Mi lesz most?

Ha az eladó a hibás, akkor megpróbálom visszaszerezni a pénz egy részét, ha a motorépítő, akkor megszoptam. Mindenesetre szerzek a projekthez egy donorautót, lehet, hogy donormotort is. Mindenképp olcsóbb, mint egy gurigáért rendelgetni japánból...

Update 2016.11.11.: Pár fotó a rotorházakról és az oldalvasakról.

Update 2016.11.17.: Na, sikerült elérni a motorépítő embert. Az eladón keresztül közvetített beszélgetés volt, de így is sokat tanultam belőle. Persze arra volt a leginkább kíváncsi, hogy az eladó ott volt-e a szétszerelésnél, és hogy én vajon át akarom-e baszni. Hát nem. Beszélgetésünk fénypontjai: 

[Az éltömítésen] "8,5 mm-t mértetek, ami a teljesen új mérete!!" - MAJDNEM 8,5 mm-t mértünk a legmagasabb részén, de mértünk ám ott is, ahol valójában kellett. Ott 7,7 mm volt. Egyébként az éltömítés gyári mérete 8,0 mm. Az éltömítés elvileg új volt. Hmm.

"Le merem fogadni egy szatyor halba, hogy olyan vki szedte szét, aki még életében nem látott ilyen motort." - Ez speciel szóról szóra igaz. :) Alkalomadtán viszek egy szatyor halat.

"[...] mondd meg nekik, hogy a motornak SEMMI baja, te nem adtál el sz4rt nekik. Ebben 10000%ig biztos vagyok!" - Eltekintve attól, hogy a motor tiszta dzsuva volt, 2 saroktömítés be volt égve, filléres alkatrészek nem voltak kicserélve, az oldalházak gazdagon barázdáltak és az egyik rotor úgy megégett, hogy szorul benne az éltömítés, valóban 10000%, hogy az eladó nem "sz4rt" adott el. Csak egy használhatatlan motort, mert - bár az igazság teljes valójában már soha nem fog kiderülni-  valószínűleg őt is pont úgy átbaszták, mint minket. 

Na ennyit a legendákról.

A bejegyzés trackback címe:

https://rotaryproject.blog.hu/api/trackback/id/tr4211946947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wankel · http://wankel.blog.hu 2016.12.07. 19:12:25

a posztod tökéletesen szemlélteti, hogy miért ódzkodtam a "felújított motoros" autóktól / :

RotaryProject · http://rotaryproject.blog.hu/ 2016.12.08. 00:10:39

@wankel: Tökre megértem. Pont most láttam a motorrendelős posztodat, teljesen valid.
Alapvető különbség köztünk, hogy Te láthatóan használni szeretnéd az autódat, én meg szopni szeretek az enyémmel. Ha nem így lenne, most tűvé tenném a netet, hogy keressek egy hasonló megoldást hasonló áron Rx7-hez. (Nem találtam. ;))
A malacos videó mondjuk mindent visz... :D

wankel · http://wankel.blog.hu 2016.12.08. 14:51:57

@RotaryProject: másodautó lesz, tehát a szopás iránti vágyaim kielégítését is célozza, de a nagyobb dolgokat szeretném egyszer letudni, és jó ideig nem foglalkozni vele. Viszont valóban nem a saját kézzel való szerelgetés a cél, hanem hogy az adott pénzösszegből egy működőképes valami legyen, ami ha egyben nem is megy, akkor darabokból, de álljon össze záros határidőn belül.
Közben asztaloskodok-festek-vakolok-amiéppakad, gyereket "nevelek", pénzt keresek az előzőkre, szóval az autóra fordítható időt azt remélem a vezetésre tudom majd eltölteni.

Ha a fentiek kifutnak, elfogynak, redukálódnak, még lehet egyszer belefogok én is egy gépzsírszagú projektbe. Remélem nem az RX-8 fog belekényszeríteni :D

Az RX-7-hez valóban nem nagyon akad ilyen megoldás. Egyrészt ahogy olvasom, tartósabb is a motorja, másrészt gondolom ma már nem akkora piac, hogy megérje rátelepülni.
süti beállítások módosítása